Tuesday, June 18, 2013

2# Kisah aku dan pelajar

Suatu hari dalam satu kelas form 3.. Sedang khusyuk menulis di whiteboard..

Aku : Okey.. Saya bagi awak masa untuk jawab soalan-soalan yang saya bagi ni dalam masa 10 minit. Lepas tu saya akan mintak awak jawab kat depan.
Pelajar : Baikkkkk cikgu..

10 minit berlalu...

Aku : Okey.. Saya mintak Abu, Badrul, dan Chong (bukan nama sebenar) jawab soalan kat depan.

Ketiga-tiga pelajar ke hadapan untuk menjawab soalan yang diberikan..

Abu : Okey da cikgu.. taktau betol ke tak.
AKu : okey takpe.. terima kasih..
Badrul : Dah cikgu.. 
Aku : okey. terima kasih Badrul.
Chong : saya main buat je cikgu..
Aku : Takpe.. yang penting awak dah cuba..

kemudian aku carik marker biru.. ada dua je.. mana satu lagi?? mencari-cari macam orang hilang anak.. Sahh.. ada yang kebas ni.. Sape salah sorang daripada 3 yang keluar depan agaknya ye.. terpikir sendiri.. datang idea bijakk..

Aku : Mana marker saya ni? dah hilang satu.. Sape ambek??
Kelas : Hilang?? Weehh. sape amek marker cikgu.. pulang r.. (semua diam)
Aku : Ooo.. Taknak mengaku ehh.. Okey.. kalau sape amek marker saya .. Masa lunch kat dewan makan nanti. Tangan dia terketar-ketar takleh nak amek makanan..

*tiba-tiba Badrul datang.. ke depan.*

Badrul : Cikgu.. saya yang amek marker cikgu.. Saje je nak gurau-gurau dengan cikgu.. hehehe..
Aku : Ooo.. Tau takut.. Lain kali buatlah lagi.. Jadi betol-betol baru tau.. 
Badrul.: tak dah cikgu. lain kali saya tak buat lagi. Maafkan saya cikgu.
Kelas : ahahahahaha.. Weh. sengal la enko.. enko amek marker cikgu kenapa? Tak leh nak makan nasi.?? hahaha.. *satu kelas duk bantai gelak kat dia.Dia?? wat muka slumber je..*

Macam-macam sungguh ragam students cik pulau ni kan.. Nak gurau-gurau la.. Yang ajak kawen pun ada.. Tak menahan.. padaahal umur sama baya dengan adik bongsu cik pulau.. Ahakss.. Sabor jelah.. Warna-warna kehidupan sebagai seorang guru.. I love it !! Semoga Allah meredhai usahaku dalam mendidik mereka.. Aaminnn...


p/s: Hati meronta-meronta nak update status kat fb.. Tapi apakan daya.. Cuba untuk berhenti seketika atas sebab-sebab tertentu.. Don't miss me ya !! 


3 Pengomen Setia:

nini said... [Reply to comment]

eheheh...macam-macam budak2 ni...hehe

Ain Dzaya said... [Reply to comment]

comel betul perangai mereka ni, rindu nak sekolah semula..sobsob

Aizuddin Azmi said... [Reply to comment]

kelakar pulak baca. kerjaya yg menarik cik pulau. teruskan tabah mendidik anak bangsa. fuh!

Related Posts with Thumbnails

KAKI GOSIP PULAU

Get this widget