Tuesday, June 19, 2012

Optimis dalam Setiap Perkara...

Guruh kat langit bunyi macam nak hujan la wehh.. Baru je basuh baju ni.. Hujan nak turun ler pulak.. Takpe, hujan tu kan rahmat.. Kenapa lah kita nak merungut kan.. Pernah someone cakap kat cik pulau. 

"Kalau hujan tu enko yang buat, dah lama aku marah enko. Tapi hujan ni hak Tuhan. Sape kita untuk membantah. Bersyukur dengan segala nikmat yang Allah bagi... Semua ni kerja Tuhan.. Optimis tak aku?"

Yess... Memang optimis.. Setiap kali kita memang kena bersangka baik dengan Allah.. Dalam apa jua keadaan sekalipun... Kita kena ingat, setiap ujian yang Allah turunkan kepada kita ni sebenarnya bersebab.. Mungkin kita ada terleka sekejap dengan hal-hal duniawi yang sementara ni sehinggakan kita lupa tentang akhirat yang kekal abadi tu.. Allah turunkan ujian supaya kita ingat dan seterusnya tidak lalai.

Kalau berdepan dengan masalah, menangislah depan Allah memohon pertolongan daripadaNya.. Takde sape yang boleh tolong kita melainkan Allah yang Maha Esa.. Mengadulah dengan Nya, jangan malu, nescaya Allah pasti akan tunjukkan jalan. Jangan risau andai diri dilanda kebuntuan, sehinggakan kita merasa tiada siapa di sekeliling yang dapat membantu kita, sebab kita masih ada Allah yang sentiasa ada di sisi kita yang pastinya Dia takkan tinggalkan kita macam manusia lain buat pada kita.

Dan ingatlah. " Allah takkan membebani seseorang hamba itu melebihi kadar kemampuannya.."

p/s : Rindu my mom.. my dad.. my brothers.. my sisters.. my nephew and niece... seriusly.. Miss them damn much.. Miss everything in my hometown.. 


4 Pengomen Setia:

Ardini Humaira said... [Reply to comment]

redha :)

Hafizin Jamil said... [Reply to comment]

satu je..tentant tu apa..?

Chekgu Azrine said... [Reply to comment]

bertabah la sis..dok jauh mmg homesick..biasa la..kena biasakan tuh..k..

semoga dipermudahkan..

Iffah Afeefah said... [Reply to comment]

awak sy awk xrindu ke

Related Posts with Thumbnails

KAKI GOSIP PULAU

Get this widget