Monday, February 20, 2012

Buat Baik Berpada-pada... Buat Jahat Jangan Sesekali...

Buat baik berpada-pada... Buat jahat jangan sekali..Tu lah peribahasa yang selalu kita dengar.. Sejak dari kecik.. Sampailah sekarang kan.. Tapi pernah ke kita paham maksud yang tersirat di sebalik peribahasa ni?? Pernah ke kita dalami maksudnya dengan lebih mendalam..

Buat baik berpada-berpada.... Yaa.. Memang kita dituntut kan untuk berbuat baik.Tapi.. Kita jugak kena ingat. Jangan terlalu baik sangat sampai diri kita ni kena pijak... Jangan terlampau baik sangat sampai orang pun naik rimas dengan diri kita.. Jangan terlalu baik sangat sampai orang lain rasa tak tenteram dengan tindak tanduk kita.. Kesimpulannya... Buat baik berpada-pada..

Buat jahat jangan sesekali.. Kita pun kena ingat.. Jangan sesekali duk buat jahat.. Contohnya mencuri ke.. Menipu ke.. Langgar hukum Allah apatah lagi.. Boleh jatuh akidah kita.. Taubat nasuha la jawapannya.. Sebab tu kalau boleh, sentiasa peringatkan diri kita.. Jangan sesekali buat jahat..Ingat tu yer.. Hehehe..

Hurmm.. Orang zaman dulu ni hebat-hebatkan.. Buktinya dengan adanya peribahasa-peribahasa yang sememangnya ada umph....^^ Tak gitu??


p/s: Dah lama kan tak singgah blog korang... Huhuhu...Sorry sesangat...

9 Pengomen Setia:

Solihin Zubir said... [Reply to comment]

buat jahat jgn sekali.. buat byk kali takpe.. eh.. ke guane? haha.. ;-p

azam said... [Reply to comment]

buat jahat sgn sekali...byk kali boleh ke??

HAHAHA

sarah mohamad said... [Reply to comment]

Wahhh wahhh ye saya selalu ingat pesan cik pualu ittuw. :)

Kakzakie said... [Reply to comment]

Nakal Solihin dgn azam hihi... org dulu buat peribahasa melihat dari persekitaran...

Aesya Zealous said... [Reply to comment]

cik pulau jgn nakal2 aw..hehe

mas saari said... [Reply to comment]

betul tu! bagai sangat pun susah, jahat sangat lagilah susah..

Diana @ bilakukatacinta said... [Reply to comment]

tulah..zaman skang ni nak buat baik kena hati-hati. Mcm nak tolong org eksiden kat jalan raya... Igtkan betul2.rupa2nya penyamun.. Banyak kali dah jadi cam tu... Nak buat baik pon jd risau skang ni

Miss Butterfly said... [Reply to comment]

orang sekarang ni pandai bermukamuka. tu pon kire jahat tak? huhuh~

H.J said... [Reply to comment]

tak leh nak buat baik sangat eh??hehe

Related Posts with Thumbnails

KAKI GOSIP PULAU

Get this widget