Saturday, January 14, 2012

YAKIN dan REDHA...

Segala perancangan Allah tu baik kan. Segala yang berlaku tu semuanya ujian dari Allah. Ada sebab kenapa ujian tu diturunkan. Tidak Allah turunkan sesuatu ujian tu untuk membebankan hambaNya. Allah tahu kita mampu hadapinya, sebab Allah turunkan ujian.
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupanya.Ia mendapat pahala yang diusahakannya dan ia mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya.(Mereka berdoa) 'Ya Tuhan kami.janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana yang Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya.Beri kemaafan kepada kami , ampuni kami dan rahmatilah kami.Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami ''
-AL-Baqarah ayat 286-

Tinggal  lagi kita kena YAKIN.. dan  kita kena REDHA je.. Tapi kan.. kenapa mulut kita cakap redha sedangkan hati kita masih lagi mempersoalkan kenapa semua ni berlaku? kenapa Allah pilih kita untuk turunkan ujian ini.

Kita takkan berhenti mempersoalkan semua ni bila tiba suatu saat nanti, kita sedar akan hikmah semua ni terjadi. Masa tu lah baru kita akan berfikir dan cakap.. Alhamdulillah.. Patutlah Allah jadikan semua ni sebabnya Allah nak bagi kita sesuatu yang LEBIH BAIK lagi. 

Buat masa sekarang.. Carilah hikmah kenapa Allah jadikan semua ni.. Terus YAKIN dengan segala ketentuan Allah.. dan pupuk hati untuk REDHA segalanya.. InsyaAllah kita akan merasai kenikmatannya..

Aku minta kepada Allah seekor  rama-rama,
diberiNya aku seekor ulat
Aku kecewa dan sedih, tapi tetap bersabar
Namun tidak lama kemudian
ulat itu menjadi rama-rama yang begitu cantik
 
Butterfly


p/s: Makin lama makin kekeringan idea untuk mengarang.. Bila la boleh siap kalau macam ni. Huhuhu





3 Pengomen Setia:

Iffah Afeefah said... [Reply to comment]

yu pon kene yakin n redha

sabar se lg

Hanis MY said... [Reply to comment]

Takpo la ni ado molek2 jah idea... Tgh imejin CP jd cikgu, Bekem ko do hehe...

siti kektus said... [Reply to comment]

setiap yg berlaku ada hikmahnya. kan? ;)

Related Posts with Thumbnails

KAKI GOSIP PULAU

Get this widget