Tuesday, December 20, 2011

Orang Zaman Dulu ni Hebat kan??

Percaya tak kalau cik pulau cakap yang orang zaman dulu ni hebat-hebat. Orang zaman nenek moyang kita lah. Walaupun diorang ni tak sekolah tinggi, tapi pemikiran diorang ni jauh ke depan. Kadang-kadang diorang ni lagi hebat dari kita.

Nape cik pulau cakap macam ni.. Al kisahnya macam ni. Ada la satu malam ni kan. Tengah duk sembang-sembang dengan maa, abah, and akak-akak la kan. Sambil pekena nescafe dan keropok lekor. Perhh.. Lebih kurang macam family chatting la kan..

Tiba-tiba maa ada keluarkan satu isu ni. Mak kepada my mom ni pernah cakap kat dia dulu..

Zaman dulu:
Anak-anak akan datang nanti dah hidup senang. Tak payah lagi dah nak keluar cari kayu api nak masak nasi ni semua. Nanti, Tekan je kat dinding. Balik-balik dah boleh makan nasi. Maa masa tu memang pelik duk pikir. Macam mana pulak la tekan kat dinding pastu balik-balik dah boleh makan nasi. Rupa-rupanya... Betullah cakap orang tua dulu bila sekarang ni ada benda alah ni..


Zaman dulu :
Orang zaman dulu-dulu cakap.. Anak-anak zaman sekarang ni hidup dah senang. Jalan nanti tak payah pakai kaki. Jalan pakai punggong je.. Macam biasalah.. Masa tu, Maa cik pulau memang tak paham pun apa yang mak dia cakap. Tapi bila dia ingat balik apa yang dicakap oleh arwah tok, memang benar pun.. Sebabnya... ni haaa.. Memang kita jalan pakai bontot pun.. kan???



Haa korang.. Tak pelik ke macam mana orang zaman dulu-dulu ni tau akan kecanggihan zaman sekarang ni. Padahal diorang semua tak merasa pun sume ni.. Hebat kan diorang.. cik pulau dengan yang lain-lain masa dengar tu memang terlopong dan ternganga la mulut ni. Memang tak sangka yang pemikiran diorang jauh sampai ke situ. Banyak lagi yang dibincangkan malam tu, tapi dah lupa. Yang paling terkesan di hati, yang ni jelah. Hehehe.

6 Pengomen Setia:

mas saari said... [Reply to comment]

akak pernah rasa masak nasi pakai dapur kayu dan jalan kaki pergi sekolah...heheheeee

Citarasa Rinduan said... [Reply to comment]

atok nenek kita mmg tahu akan kemajuan mendatang, sebab dia yakin dengan teknology negara sendiri

bangga sebab atok nenek kita banyak banti dengan negara.. kan..

JIJI YU said... [Reply to comment]

hahaa..kawe guno dapur kayu lagi ni

Amirah Adnan said... [Reply to comment]

org zaman dulu mmg cerdik..hehe

ahsfantasy24 said... [Reply to comment]

Teringat air yg rebus guna kayu api,
best! bau asap :)


Latest Post:
1. Adam Adli Mahasiswa UPSI | Love or Hate | All About Your Choice
2. Manusia suka cerita yang buruk-buruk??

deen azmee said... [Reply to comment]

diorang berfikiran jauh.. tak mcm anak2 muda kita (mcm la aku ni tua sgt) yg hanya berfikiran singkat..

Related Posts with Thumbnails

KAKI GOSIP PULAU

Get this widget